Spoločnosť Nestlé nelegálne filtrovala svoju vodu. Odvtedy priemysel bojuje o svoju dôveryhodnosť. Inšpektor minerálnych vôd poukazuje na ďalší problém: plastové fľaše menia chuť a zložky vody.
Fekálie, pesticídy, chemikálie...
Nie všetka voda je rovnaká. Aspoň taký sľubujú výrobcovia minerálnych vôd. Ich výrobky sú kvalitnejšie, zdravšie, prirodzenejšie ako tie, ktoré vychádzajú z kohútika. je to ale naozaj tak? Prísľub o kvalitnejšej vode sa v posledných mesiacoch dostal pod tlak. Na vine je nadnárodná potravinárska spoločnosť Nestlé.
Baktérie, pesticídy, chemikálie, ktoré môžu byť karcinogénne: to, čo inšpektori našli v prameňoch minerálnej vody Nestlé vo Francúzsku, je všetko, len nie chutné. Postihnuté sú tak výrobné závody svetoznámej vody Perrier, ktorá sa často predáva aj vo Švajčiarsku, neďaleko Nîmes v Provensálsku, ako aj vo Vitteli alebo Hépare vo Vogézach.
Zodpovedajúca správa, ktorá bola pripravená v mene Národného inštitútu pre bezpečnosť potravín (Anses) a predložená francúzskej vláde v októbri, bola zverejnená vo štvrtok denníkom Le Monde a France Info. Odborníci v správe uvádzajú, že objavili nezrovnalosti, ktoré vyvolávali pochybnosti o tom, či je možné zaručiť zdravotnú kvalitu konečného produktu – teda minerálnej vody.
Inšpektori zistili zvýšenú koncentráciu fekálnych koliformných baktérií, ktoré môžu spôsobiť hnačku. A to aj napriek tomu, že zákon stanovuje, že takéto baktérie sa v minerálnej vode nesmú vyskytovať ani pred jej stáčaním do fliaš, ani po nej.
Vo vode boli aj rezíduá pesticídov a per- a polyfluórované alkylové zlúčeniny (PFAS). Ide o zdraviu škodlivé látky, ktoré sa používajú napríklad v textilnom priemysle alebo na poťahovanie panvíc a sú známe aj ako večné chemikálie, pretože proces degradácie v prostredí trvá veľmi dlho. Vyšetrovanie začali zdravotné úrady v dvoch regiónoch, kde sa nachádzajú výrobné závody Nestlé. Už skôr existovali náznaky kontaminácie. A že spoločnosť používa na úpravu vody nelegálne metódy, ako sú úpravy ultrafialovým žiarením alebo filtre s aktívnym uhlím.
Organizácia Foodwatch za to zažalovala spoločnosť Nestlé vo Francúzsku.
Minerálka z vodovodu? Podvod s označením
Nestlé je na pranieri, ale celé odvetvie je pod tlakom. Čistota vody bola vždy základom prednosti minerálne vody. Ak sa ale musí filtrovať, tak sa už veľmi nelíši od vody z vodovodu. Chránený pojem "prírodná minerálna voda" sa zvrháva na podvod s označením.
Minerálna voda je prémiový produkt medzi typmi vody. V minulom roku sa vo Švajčiarsku vypilo 108 litrov na obyvateľa. Cena v porovnaní s "vodou s vodovodu" je obrovská. Liter minerálnej vody stojí od 25 centimetrov do 9 €. Liter pitnej vody – teda všetko, čo vychádza z vodovodu, sprchy alebo záhradnej hadice – stojí len 0,2 centimetra za liter.
Prírodná minerálna voda je jasne definovaná. Nesmie kolísať vo svojom zložení. To znamená, že minerálne hodnoty musia zostať vždy rovnaké. Vodné zdroje musia byť podzemné a môžu sa čerpať len z toho istého zdroja.
PET môže zmeniť chuť
"Voda musí mať pôvodnú čistotu a nesmie sa meniť na ceste od zdroja k spotrebiteľovi," hovorí Matthias Beckmann, kantonálny chemik pre Graubünden a Glarus. Región je známy značkami ako Valser, Rhäzünser alebo Elmer. Kantonálny chemik nevidí problémy s vodou, ale s tým, čo sa stane po extrakcii. "Prírodná minerálna voda sa vždy plní do fliaš. Sklenené fľaše sa väčšinou používajú na gastronómiu. Je to dobré pre chuť a ochranu pôvodnej čistoty."
Minerálna voda skladovaná na slnku v PET fľašiach môže meniť chuť.
Situácia je iná, keď sa voda plní do PET fliaš. "Potom už nemôžete hovoriť o prírodnej minerálnej vode, pretože potom pôvodná čistota skončila." Je to preto, že existujú látky, ktoré vstupujú do vody cez fľašu. Materiál sa však môže oddeliť aj od PET materiálu obalu. V dôsledku toho sa chuť výrazne mení, hovorí Beckmann. Je to nepríjemné, ale legálne.
Asociácia švajčiarskych výrobcov minerálnych prameňov a nealkoholických nápojov (SMS) píše: "Je známe, že v PET fľašiach sa môžu tvoriť malé množstvá acetaldehydu – najmä ak sú nevhodne skladované, napríklad na páliacom slnku." Chemická kvapalina acetaldehyd má ovocnú arómu. Keďže vydávané množstvo je také malé, nevzťahuje sa to na minerálnu vodu.
Tak či onak, dôveryhodnosť minerálnej vody ako produktu je predmetom skúmania. Je to preto, že vplyv ľudí na životné prostredie sa dá dokázať čoraz častejšie. "Minerálna voda často pochádza z veľmi hlbokých vrstiev, a preto je lepšie chránená pred ľudskou kontamináciou. Neexistuje však žiadna záruka, ako ukazuje prípad spoločnosti Nestlé," hovorí Urs von Gunten, profesor na Švajčiarskom federálnom inštitúte vodných vied a technológie (Eawag).
Tradícia minerálnych vôd
Nikde na svete nie je tradícia minerálnej vody tak vysoko vážená ako v Európe. Po stáročia sa v ňom kúpali ľudia. Pramene boli opatrované a starali sa o ne. Neskôr bolo cieľom sprístupniť mineralizovanú vodu širokej verejnosti: pred sto rokmi sa dala kúpiť v drogériách. V rokoch 1950 a 1960 vznikli známe značky: Valser, Adelbodner atď.
V EÚ preto platia prísne pravidlá. Dokonca aj v USA, jednom z najväčších trhov s balenou vodou, sa veci majú inak. Neperlivá minerálna voda, ktorá nebola dezinfikovaná napríklad pridanou kyselinou uhličitou, sa tam musí čistiť, napríklad ozónom. To umožňuje spoločnostiam predávať vodu z menej kvalitných zdrojov ako minerálna voda.
Hnev na Nestlé
Podľa klebiet Nestlé tiež lobuje v Bruseli za laxné pravidlá týkajúce sa minerálnych vôd. Spoločnosť neodpovedá na zodpovedajúcu otázku. S ďalšími asi dvadsiatimi švajčiarskymi minerálnymi prameňmi je teraz potravinársky gigant červenou zástavou pre býka. V ich očiach to sabotuje prísľub čistoty, ktorý je pre priemysel taký dôležitý. Nikto sa k tomu nechce verejne vyjadrovať. Je to pravdepodobne spôsobené aj tým, že Nestlé má veľký vplyv.
Je však jasné, že výrobcovia minerálnych vôd hľadajú kontakt s verejnosťou. Malý prameň Goba vo východnom Švajčiarsku (Appenzell-Mineral, Flauder) umožnil spoločnosti Tages-Anzeiger nahliadnuť do koncepcie ochrany vody. Výrobca nápojov Coca-Cola Švajčiarsko, ktorý prevzal spoločnosť Valser Wasser v roku 2002, zdôraznil výhody prírodnej minerálnej vody na mediálnom podujatí.
Zatiaľ nie je jasné, či súčasné nadšenie z minerálnej vody bude mať vplyv na správanie spotrebiteľov. Joachim Stüssi, predseda technickej komisie Asociácie minerálnych prameňov a regulačný expert spoločnosti Coca-Cola Švajčiarsko, hovorí: "Súčasnú diskusiu vnímame ako príležitosť na posilnenie vedomostí o minerálnych vodách."
Boj o pravú vodu sa ešte len začal. Stane sa tiež súbojom gigantov medzi Nestlé a Coca-Colou.