V pracovnom priestore sa musíme cítiť dobre a organizovane
Čo sa týka nášho súkromného pracovného priestoru, mohli by sme ľudí rozdeliť do dvoch kategórií: na tých, ktorí uprednostňujú prehľadne uprataný pracovný stôl a na milovníkov absolútneho chaosu. Medzi týmito dvomi kategóriami kmitá podskupina ľudí, ktorí by síce boli radi organizovaní, no kvôli času, priestoru alebo energii, spadajú skôr do skupiny chaotikov. Či už pracujete doma, v klasickej kancelárii alebo v tzv. open office, väčšinu svojho dňa trávite pravdepodobne za pracovným stolom.
Miesto, kde pracujete (dokonca i digitálne pracovisko), dokáže ovplyvniť váš mindset, teda nastavenie mysle, ktoré zasa značne vplýva na efektivitu práce i na to, či sa v práci cítite šťastne alebo zničene. Vždy sa samozrejme vyskytne niečo, čo v práci kontrolovať nedokážeme, ale mnoho úspešných ľudí zvláda svoju prácu lepšie práve vďaka zmene svojho najbližšieho pracovného priestoru. V skutočnosti sa nejedná o kompletné prerobenie kancelárie ani o kúpu nových pomôcok, ale o jednoduchú úpravu objektov na pracovnom stole či v počítači. Ponúkame vám niekoľko tipov pre ten správny design efektívneho a optimistického pracovného priestoru.
1. Zbavte sa neporiadku
Položte si vedľa stola škatuľu alebo odpadkový kôš a zbavte sa všetkého, čo na stole nepotrebujete: odpadkov, prázdnych šálok od kávy, fliaš, vyschnutých kvetov, zbytočných dekoratívnych pohlcovačov prachu, papierov, ktoré s vašou prácou nesúvisia, škatuliek, drogérie atď. Ak chcete väčšinu z týchto vecí vyhodiť, nezabudnite odpadky recyklovať. Zbavte sa všetkého, čo nepoužívate a čo vám na stole zbytočne zaberá priestor.
2. Upracte, umyte, vyleštite
Prázdny stôl sa upratuje ľahšie ako zaprataný. Potom, čo ste zo stola všetko odpratali, si stôl poriadne vyčistite. Nezabudnite ani na monitor, klávesnicu a myš resp. notebook. Všetko, čo na stole permanentne zostáva, musí byť čisté.
3. Na stôl položte najprv veci, ktoré pri práci bezpodmienečne potrebujete
Pozrite sa na veci, ktoré ste zo stola odložili a vráťte naň iba tie najpotrebnejšie. Pre niektorých to môže byť spis papierov, pre iných stojan na písacie potreby alebo zápisník. Uložte všetky svoje potrebné pracovné veci na stôl tak, aby ste ich mali hneď po ruke.
4. Pridajte na stôl zopár vecí, ktoré vám prinášajú radosť a pripomínajú vám, prečo robíte to čo robíte
Môžu to byť spomienky na úspechy alebo symboly nových vytýčených cieľov. Či už sú to fotky rodiny, umelecké predmety, inšpiračný citát alebo mapa so zakrúžkovanými destináciami, ktoré chcete navštíviť, na stôl si ich naaranžujte tak, aby vám neprekážali v práci.
5. Vytvorte si organizovaný systém, ktorý vyhovuje vašim potrebám
Krok číslo päť môže byť tým najnáročnejším, no je veľmi dôležitý. Všetkým ľuďom nevyhovuje ten istý prístup k práci, a tak si zvoľte organizačný systém ušitý na vašu vlastnú mieru. Niektorým vyhovuje čisto digitálny pracovný priestor, iní majú radi zošity a lepiace poznámkové papieriky tisícich farieb. Vyberte si systém, ktorý je efektívny pre vaše vlastné pracovné potreby: virtuálne tabuľky, visiace kalendáre, podrobné diáre...
6. Vyzdobte si stôl jednou či dvomi rastlinami
Je vedecky dokázané, že rastliny vplývajú na naše zdravie a pocit šťastia. Okrem toho filtrujú vzduch a prinášajú do indoorových prostredí trochu zeleného „vonkajšku“. Pri výbere však myslite i na potreby rastliny a zvoľte si takú, ktorej vyhovuje svetlo a teplota vášho pracovného priestoru.
7. Zameňte bežné fádne objekty za veci, ktoré vo vás vyvolávajú emócie
Dostávali ste v kancelárii perá a ceruzky? Pri písaní vynechávajú a nepáčia sa vám? Prečo ich nevymeníte za také, ktoré vám známi priniesli z výletu, alebo na ktoré ste sami narazili na nejakom mieste, ktoré vo vás vyvoláva príjemné spomienky? Fádne veci darujte trebárs do najbližšej školy, kde svoje využite určite nájdu a svoj stôl si zariaďte osobnými funkčnými drobnosťami, ktoré vám vyčarujú úsmev na tvári. Urobte tak aj s pozadím na svojej obrazovke. Cíťte sa čo najpríjemnejšie i v práci. Veľký rozdiel dokážu predsa urobiť i maličkosti.
8. Každý piatok si upracte stôl
Na svoju novú efektívnu organizáciu dohliadajte predovšetkým v piatok popoludní. Každý nový týždeň tak začnete organizovane a pokojne. Urovnajte papiere, umyte si riad, vyhoďte odpadky a zvážte, či všetko, čo máte na stole, na ňom skutočne musí byť. Snažte sa zachovať svoj pracovný minimalizmu aj v dlhodobom hľadisku.
Tip Vitariána
Minimalizmus je smer, ktorý ľuďom nedovoľuje, aby ich vlastnili veci. Je to prístup k prioritám, oslobodenie sa od povinností, ktoré sú zbytočné. Dlhé nákupy vecí, ktoré nepotrebujeme, a ktoré budeme v byte či dome neustále obchádzať alebo upratovať, až kým sa ich raz nezbavíme, nám uberajú čas a stoja peniaze. Sú však neefektívne, nepotrebné a zaťažujú nás. Pokúste sa minimalizmus zaradiť nie len do svojho pracovného ale i do súkromného života. Aké veci skutočne potrebujete? Nie ste otrokom svojej domácnosti len preto, že v nej toho máte priveľa?