Určite viete, aké je nesmierne ťažké prestať jesť jedlo, ktoré vám neuveriteľne chutí. Každý z nás už bol v reštaurácii, kde mu priniesli obrovskú porciu jedla a vie, aký nadľudský výkon to bol zjesť všetko do poslednej omrvinky! Hoci je veľakrát evidentné, že nie sme hladní, niečo v našej hlave nás poháňa jesť stále ďalej a ďalej až do pocitu prasknutia. Povieme vám tajomstvo. Nie je to vaša vina, že sa neviete zastaviť jesť a že si stále dokola objednávate to isté menu. Nech to znie akokoľvek šokujúco, váš mozog reaguje na isté množstvá cukrov, tukov a solí celým radom hormonálnych zmien, ktoré váš apetít menia na obsesiu a vaše jedenie na obžerstvo.
Výrobcovia potravín vás poznajú lepšie, ako si myslíte!
Dnes už nie je žiadnou neznámou, že marketing najväčších lídrov na trhu je prepracovaný do každého detailu. Z každého kúta na nás kričí reklama, z každého média sa k nám prihovára hlas, medzi regálmi v potravinách sme zaplavení množstvom farieb a svetelných efektov, sloganov a príťažlivých obrázkov, ktoré nás neustále motivujú nakupovať. Viete však, že to nie je všetko? Ako prezrádza profesor marketingovej psychológie na univerzite vo Viedni Josef Sawetz, dnešný marketing rozložil človeka do poslednej bunky. Dnešný podnikateľ vie, ako má obalamutiť mozog človeka tak, aby sa z neho stal verný a lojálny zákazník po zvyšok života. V potravinárskom priemysle sa vedomosti neuropsychológie a biológie zužitkovali tak, že sa prestali vyrábať potraviny. Vyrábajú sa len „pseudopotraviny“, ktoré sa na tie pôvodné síce podobajú, no svojim obsahom skôr pripomínajú balast, ktorý je napumpovaný presným pomerom cukrov, tukov a solí tak, aby vo vašom mozgu spôsobili závislosť. Znie to ako ďalšia konšpiračná teória, však? A čo poviete na to, že o tejto premyslenej stratégií na lov o zákazníka informovalo už aj CNN, Dailynews a New York Times? Závislosť na nezdravom jedle existuje. Dôkazom sú milióny obéznych a chorých ľudí, ktorí od 80-tych rokov minulého storočia doslova zaplavili planétu.
Obezita, cukrovka a infarkt - najčastejšie príčiny smrti na celom svete.
Nemusíme byť svetovými výskumníkmi na to, aby sme spozorovali sami na svojich skúsenostiach, že naše okolie akosi stále viac chorľavie. Určite poznáte vo svojom okolí človeka, ktorý trpí na srdcovo-cievne poruchy, vysoký cukor, alebo má obezitu či nadváhu. Spozorovali ste, koľko žien a aj tých mladých sa trápi diétami a nedarí sa im schudnúť? Svetová zdravotnícka organizácia vyhlásila obezitu za jednu z najčastejších príčin úmrtia vo svete. Za tieto problémy je zodpovedná nezdravá strava, ktorá obsahuje priveľké množstvo cukrov, tukov a solí. Poviete si: „Toto sa ma netýka, veď ja nechodím do fastfoodov!" Zistime teda, čo na to hovorí Michael Moss, tvorca šokujúceho bestselleru „Cukor, soľ, tuk. Ako nás potravinárske koncerny chytili do pasce.“Podľa neho sú výrobky v bežných potravinách náramne podobné tým z fastfoodu. Polotovary, konzervy, hotové jedlá a minútky, či balené produkty sú rovnako nezdravé ako hamburger s hranolkami a kolou. Môže za to práve neprimerané množstvo cukrov, solí a tukov, ktoré obsahujú. Pozrime sa na jeden ukážkový príklad!
Tiež si miesto sladkého kupujete zdravšie „müsli-tyčinky“? Nechali ste sa chytiť do pasce!
Zvyknete sa prechádzať po obchode a ako človek, ktorému záleží na zdravej strave, uprednostňujete výrobky so zníženým obsahom cukrov či tukov? Vo väčšine prípadov ste sa práve nechali chytiť na návnadu zvanú pekný obal! Ako prezrádza novinár Michael Moss, ktorý stojí za odhalením celého fungovania potravinárskeho priemyslu, takéto výrobky sú neraz ďaleko horšie ako tie, čo vyzerajú obyčajne. „Ak z obalu kričí, že výrobok obsahuje málo soli, cukrov, či tukov, je vysoká pravdepodobnosť, že absencia jednej látky je len nahradená enormným množstvom druhej, ešte horšej.“, informuje novinár.
Príkladom je müsli-tyčinka Corny, ktorej na zúbok sa pozrel aj nemecký Spiegel. Predajnosť zvyšuje informácia, že tyčinka obsahuje to najlepšie z obilnín. Budí teda dojem, že je to skutočná poctivá obilninová müsli-tyčinka, ktorá nám bude kontinuálne dodávať energiu dlhší čas. Lenže obsah látok v tyčinke hovorí niečo celkom iné! O nástup energie sa stará obyčajný cukor, ktorý tvorí vyše 35% produktu! Hneď po ňom nasleduje tuk, ktorý dosahuje takisto nemalých 18%. „Obilniny“ tvoria len desatinu celého výrobku. Tak čo poviete, tušili ste to?
Cukor, soľ, tuk – zázračné prísady potravinárskych mágov
Nie je náhodou, že vo väčšine výrobkov nájdeme celé trio zázračných prísad: tuky, cukry, soľ. Každá z uvedených látok má moc vyvolávať v ľudskom organizme závislosť a stať sa návykovou. Ak teda výrobok obsahuje cukry, tuky a soľ súčasne, je postarané o celý orchester biochemických procesov, ktoré spôsobia v mozgu výbuch príjemných emócií a počiatok závislosti je na svete. Myslíte si, že to s tou závislosťou trochu preháňame a že to tak zlé určite nebude? Počkajte si na nasledujúce články na tomto portáli a budete mať možnosť do detailu pochopiť, ako ľahko sa aj vy môžete stať obeťou závislosti na nezdravom jedle.
Pozrite si video, kde novinár Michael Moss v živom vysielaní CNN vysvetľuje, ako sa konzumná spoločnosť nechala chytiť do pasce potravinárskym koncernom.