Využite cenovo atraktívne sady prístrojov a inovatívnych produktov.

Ako správne chváliť deti

Diametrálne rozdielný efekt medzi chválením za vlastnoti a spätnou väzbou za úsilie

01. 12. 2024 Resilience - schopnosť odolávania výchova Neuroplasticita  Andrej Maťko
Ako správne chváliť deti
V roku 1998 publikovali Carol Dweck a Claudia Mueller významnú štúdiu v časopise Journal of Personality and Social Psychology s názvom "Praise for Intelligence Can Undermine Children's Motivation and Performance (Chvála za inteligenciu môže oslabiť motiváciu a výkon detí). Táto práca skúmala, ako rôzne druhy chvály ovplyvňujú motiváciu detí, ich odolnosť a schopnosť vyrovnať sa s výzvami. Aj keď bola štúdia dobre prijatá vo vedeckej komunite, jej praktické poznatky neboli široko implementované, čo je dnes obzvlášť znepokojivé. Mladá generácia čelí vážnym problémom v oblasti motivácie a odolnosti, pričom tieto problémy boli jasne identifikované už pred viac ako 26 rokmi.

 

Metodológia štúdie

Štúdia sa uskutočnila na vzorke 128 detí vo veku 10 až 12 rokov. Tieto deti boli rozdelené do troch skupín a počas troch fáz štúdie reagovali na rôzne typy chvály.

 

Fáza 1: Počiatočný test a chvála

Deti riešili jednoduché logické úlohy. Po ich dokončení boli rozdelené do troch skupín podľa typu spätnej väzby: 

  • Skupina 1: Chvála za inteligenciu („Si veľmi múdry/múdra!“) - Chvála za vrodené schopnosti = PRÍDAVNÉ MENO 
  • Skupina 2: Chvála za úsilie („Veľmi si sa snažil/a!“) - Chvála za činnosť = SLOVESO 
  • Skupina 3: Neutrálna kontrolná skupina (žiadna špecifická chvála).

Fáza 2: Voľba úloh

Každé dieťa si mohlo vybrať medzi jednoduchšou úlohou (bez rizika zlyhania) alebo náročnejšou úlohou (ktorá by ich mohla niečo nové naučiť).

 

Fáza 3: Reakcia na neúspech

Deti riešili sériu extrémne náročných úloh, ktoré neboli navrhnuté tak, aby ich mohli úspešne dokončiť. Tento krok mal testovať ich reakciu na zlyhanie a vplyv chvály na následné výkony.

 




Výsledky a interpretácia

Štúdia priniesla jasné výsledky, ktoré ilustrujú rozdiely medzi skupinami na základe typu chvály.

 

Výber úloh: 

  • 65 % detí chválených za úsilie si vybralo náročnejšie úlohy, ktoré predstavovali výzvu.
  • Len 35 % detí chválených za inteligenciu si zvolilo výzvu; zvyšok uprednostnil ľahšie úlohy, aby si udržal status „múdreho dieťaťa“.
  • Kontrolna skupina si vybrala rovnako ťažké úlohy.

Reakcia na neúspech:

  • Deti chválené za inteligenciu vykazovali väčšiu frustráciu a zníženie motivácie po neúspechu. Ich výkon v následných úlohách sa zhoršil o 30 %.
  • Naopak, deti chválené za úsilie pristupovali k neúspechu konštruktívne. Ich výkon sa po neúspechu zlepšil o 25 %.
  • Kontrolna skupina ostala na rovnakých výsledkoch.

Subjektívne pocity:

  • Deti chválené za inteligenciu vnímali neúspech ako znak nedostatku schopností, čo znižovalo ich sebadôveru.
  • Deti chválené za úsilie považovali zlyhanie za súčasť učenia, čo posilnilo ich odolnosť.
  • U kontolnej skupiny nenastala žiadna zmena




Od závislosti na neustálej chvály ku klamstvu

Jedným z fascinujúcich zistení štúdie bola rozdielna ochota detí priznať svoje výsledky. Keď mali deti anonymne uviesť svoj výkon, deti chválené za inteligenciu častejšie klamali o svojich skóre, pričom ich nadhodnocovali, aby si udržali status „múdreho“ dieťaťa. Táto skupina sa obávala, že pravdivé priznanie zlyhania by mohlo ohroziť ich vnímanú hodnotu.


Naopak, deti, ktoré boli chválené za úsilie, uvádzali svoje výsledky presne, a to aj v prípade neúspechu. Tieto deti nevnímali chybu ako osobné zlyhanie, ale ako súčasť procesu učenia. Tento rozdiel poukazuje na hlboký vplyv chvály na integritu a psychologickú odolnosť detí, pričom zdôrazňuje, že chvála za úsilie podporuje zdravší a pravdivejší prístup k vlastnému výkonu.





Reakcie vedeckej komunity a verejnosti

Štúdia mala významný ohlas vo vedeckej komunite, kde sa stala základom pre výskum rastového myslenia (growth mindset) – koncept, ktorý Carol Dweck neskôr rozpracovala vo svojej knihe Mindset: The New Psychology of Success. Verejnosť však túto štúdiu prijala len v obmedzenej miere.

 

Prečo vieme tak málo o tejto štúdii? 

  1. Komplexnosť témy: Výsledky sú často nesprávne interpretované alebo zjednodušené na "chváľte deti za úsilie".
  2. Absencia praktického školenia: Pedagógovia a rodičia často nemajú dostatok vzdelania o tom, ako správne motivovať deti.
  3. Dnešná spoločnosť: Trendy ako sociálne siete, okamžitá spätná väzba a kult dokonalosti sťažujú mladým ľuďom rozvíjanie odolnosti a schopnosti čeliť výzvam. 



Súčasné trendy v motivácii detí

Dnešná generácia, vyrastajúca viac ako dve desaťročia po tejto štúdii, čelí vážnym problémom v oblasti akademického výkonu a odolnosti. Medzinárodné testovania, ako PISA, opakovane poukazujú na znižovanie výsledkov v čítaní, matematike a prírodných vedách. Zároveň klesá schopnosť detí vytrvať, keď čelia prekážkam.

 

Mnohé faktory, vrátane kultúry dokonalosti a sociálnych sietí, posilňujú túžbu po okamžitom uznaní. To oslabuje vnútornú motiváciu a schopnosť zvládať dlhodobé výzvy.



Neuroplasticita: Ako zvládanie výziev v detstve formuje náš mozog a budúcnosť

 Neuroplasticita, schopnosť nášho mozgu meniť sa a prispôsobovať v reakcii na skúsenosti, zohráva kľúčovú úlohu v tom, ako snaha a prekonávanie výziev formujú našu myseľ a správanie. Keď deti čelia náročným úlohám a učia sa ich zvládať, dochádza k vytváraniu nových neurónových spojení a posilňovaniu existujúcich. Tento proces nielenže zvyšuje kognitívne schopnosti, ako sú riešenie problémov a flexibilita myslenia, ale tiež posilňuje odolnosť a sebadôveru.


V dospelosti sa takýto mozog lepšie vyrovnáva so stresom, efektívnejšie hľadá riešenia zložitých situácií a vykazuje väčšiu vytrvalosť pri dosahovaní cieľov. Neuroplasticita dokazuje, že naša myseľ je dynamická a neustále sa mení, pričom prekonávanie výziev v detstve kladie základy pre úspešné a adaptabilné správanie v dospelosti.




Odporúčania pre rodičov a pedagógov

 Aby sme zlepšili motiváciu a odolnosť detí, je potrebné zaviesť niekoľko praktických zmien v tom, ako pristupujeme k chvále a podpore.

 

  1. Chváľte úsilie, nie vrodené schopnosti:Povzbudzujte deti slovami ako: "Skúsil si to skvelým spôsobom," namiesto "Si taký múdry."
  2. Podporujte rastové myslenie: Učte deti, že ich schopnosti sa môžu zlepšiť s praxou a vytrvalosťou.
  3. Prijmite chyby ako súčasť učenia: Zdôraznite, že chyby sú príležitosťou na rast a učenie, nie známkou zlyhania.
  4. Modelujte odolnosť: Ukážte deťom, ako čelíte výzvam a učíte sa z neúspechov.
  5. Obmedzte kultúru dokonalosti: Povzbudzujte deti, aby sa zamerali na proces, nie len na výsledok.
  6. Vytvorte podporujúce prostredie: Poskytnite deťom priestor na riešenie problémov vlastnými silami bez neustáleho zasahovania.
  7. Podporujte zvedavosť: Motivujte deti klásť otázky a objavovať nové veci.
  8. Znižujte tlak: Minimalizujte nadmerný akademický a sociálny tlak, ktorý môže viesť k vyhoreniu.
  9. Využívajte pozitívnu spätnú väzbu: Zdôrazňujte konkrétne úspechy, ktoré vyplývajú zo snahy a vytrvalosti.
  10. Zapojte rodičov a školy: Spolupracujte na vytvorení kultúry, ktorá podporuje učenie a odolnosť.


Záver

Táto štúdia ukázala, že spôsob, akým komunikujeme s deťmi, má zásadný dopad na ich budúci úspech. Podpora rastového myslenia, dôraz na proces a prijatie chýb ako súčasti učenia sú kľúčové pre rozvoj motivovaných a odolných jedincov. V čase, keď mladá generácia čelí rastúcim výzvam, by tieto princípy mali byť základom výchovy a vzdelávania.

Súvisiace produkty

TIP

NOVÉ

Povaha osobnej reality

Povaha osobnej reality

22,00 €

NOVINKA – pokračovanie vypredaného bestselleru Seth hovorí je tu!PopisTáto kniha je považovaná za Sethovo „najväčšie“ dielo a je jednoznačne najlepším manuálom, aký kedy bol napísaný, o umení vedome vytvárať vlastnú realitu. Seth vysvetľuje, ako myšlienky, emócie a presvedčenia poskytujú jednotlivcom nástroje, ako skutočne prevziať zodpovednosť nielen za svoju myseľ, ale aj za svoj život.SethSeth, ktorý sám o sebe hovorí ako o multidimenzionálnej osobnosti, s nadhľadom chápe naše útrapy, je plný súcitu, má zmysel pre humor. Seth, počas prenosu textu vtelený do Jane, si  rád popíjal pivo, fajčil a spomínal na časy, kedy si aj on mohol užívať telesné slasti na zemi. Seth nemoralizuje, neprikazuje a nezakazuje. Sám tvrdí, že v mnohých svojich fyzických inkarnáciách bol okrem iného prostitútka, chudobná mnohodetná matka, ľahtikársky pápež, vrah aj obeť.  Kniha "Seth Speaks" spustila v USA v sedemdesiatych rokoch hnutie New Age. Seth je v jednej línii s knihami Rozhovory s duchmi, Rozhovory s Bohom. Podobný mediátor kvalitného duchovného materiálu je dnes pre našu generáciu Eckhart Tolle.O autorkeJane Roberts sa narodila v roku 1929 a vyrástla v Saratoga Springs, N.Y., kde navštevovala Skidmore College. Okrem písania poézie, poviedok, detskej literatúry, románov a metafyzických diel jej obrovsky populárna literatúra faktu zahŕňa tituly: Seth hovorí, Sethov materiál, Povaha osobnej reality, Povaha psychiky, Dobrodružstvá vo vedomí a mnohé ďalšie. Jane Roberts zomrela v roku 1984. Jej manžel, Robert Butts, je umelec a žije v Elmire, N.Y.Citáty z knihy„Predstavte si váš každodenný život ako stále sa meniaci trojrozmerný obraz, v ktorom Vy ste nielen maliarom čo ho kreslí, ale zároveň aj súčasťou obrazu.“"Vykonalo sa len zopár štúdií, ktoré by zistili, prečo je šťastný človek šťastný, ale práve jeho odpovede by boli veľmi relevantné.""Vaši lekári sú tiež obeťami vlastného systému viery. Neustále sa obklopujú negatívnymi predstavami. Ak je choroba považovaná za útočníka, potom sa jednotlivec zdá byť bezmocný. Pacient je niekedy nútený obetovať jeden orgán za druhým pre svoje a lekárove presvedčenie.“"K prirodzenému uzdraveniu pomocou zvuku môže dôjsť aj vtedy, keď robíte tak jednoduchú vec, ako je počúvanie dažďa. Nepotrebujete drogy, hypnózu, ani meditáciu. Potrebujete iba dovoliť a usmerniť slobodu vašej vedomej mysle. Keď ju necháte samu, budú v nej prúdiť myšlienky a obrazy, ktoré poskytnú vlastnú terapiu. “"Nové presvedčenie v súčasnosti, môže spôsobiť zmeny v minulosti,  a to na neuronálnej úrovni. Čas je simultánny. Súčasné presvedčenie môže skutočne zmeniť minulosť. V niektorých prípadoch uzdravenia, napríklad pri spontánnom zmiznutí rakoviny, alebo akéhokoľvek iného ochorenia, dochádza k zmenám, ktoré idú do minulosti a tam ovplyvňujú bunkovú pamäť, genetické kódy alebo neurónové vzorce. “"Ak si chorý, spomeň si, kedy si nebol. Hľadaj vo svojom živote dôkazy svojho zdravia. “"Ste multidimenzionálna osobnosť. Dôverujte zázraku svojho vlastného bytia. Nerobte počas svojho života rozdiely medzi fyzickým a duchovným, pretože duchovno hovorí fyzickým hlasom a telesné telo je výtvorom ducha “„Popieraním svojho tela sa nestanete duchovnejším. Toto je život, ktorý žijete! Dôverujte životu, ktorý cez Vás prúdi. Ak tak urobíte, ostatné reality o sebe dajú vedieť. Doplnia rozmer a hĺbku vašej súčasnej realite.“„Tvoje Ja nie je limitované! Nemá hranice ani oddelenia! Ty si tvorca svojho života! To je konštatácia faktu!“O kniheTechniky rozširovania vedomia a vnímania popisované v sethových knihách sa ľahko čítajú, ale trénovať ich denno-denne je už ťažšie. Ale práve tento tréning nás vedie k osvieteniu. Cvičenia sú prostriedok k úspechu. Tak ako športovec musí denne trénovať svoje svaly aj pohybovú zručnosť, tak aj my musíme denne trénovať naše vedomie. A upratovať v ňom a „prepisovať“ ako ryhy v platni staré, nefunkčné predstavy, zozbierané počas života od iných a odpozorované z aktuálne akceptovaných spoločenských a náboženských noriem správania a zmýšľania, do ktorých sme sa narodili. Ktoré nikto nespochybňuje, akokoľvek iracionálne by aj boli.   Konfliktné názoryČo nás vlastne paralyzuje? Čo nám bráni, aby sme boli vitálni, zdraví, kreatívni, produktívni, veľkorysí, nápomocní, láskaví a vnútorne vyvážení, kedy telo aj duch vibrujú na jednej frekvencií a kedy nám životné situácie a vykonávané aktivity dávajú energiu, na rozdiel od bežnej činnosti, kedy nám ju uberá? Sú to konfliktné názory.  Napríklad o starnutí. Z jednej strany chceme byť večne zdraví a mladí, z druhej strany si myslíme  a „veda to potvrdzuje“ a „oči to vidia“ že proces rozpadu, inak povedané strata vitality, ostrosti zmyslov, intelektuálnej bystrosti a pohyblivosti, spojenej s pribúdaním chorôb idú neúprosne vpred. Ale naše bunky, tvoriace naše orgány, potrebujú jasný povel. Keď sa tešíme, tak sa tešia aj oni. Keď sme v zdanlivo zúfalej situácii, sú aj oni zúfalé. A tým našu zúfalosť ešte znásobujú. Ak hnev, ktorý by mal ísť von, v sebe potláčame, tak si táto energia nájde cestu. Buď sa táto energia obráti proti nám vo forme auto-imúnnych, alebo iných chorôb, alebo explodujú v násilí voči iným, či už blízkym alebo vzdialeným, naším alebo cudzím.Ľahko sa hovoria „osvietené duchovné reči“ ľuďom, ktorý sa stiahli z reálneho života. Ale byť osvietený v reálnom každodennom živote, kde sa na vás zo všetkých strán valia negatívne informácie a problémy, a kde sa chronicky šíri strach, je ťažšie. Až vtedy sa ukáže sila odolávania, sila vzdoru a sila uchovania si čistoty svojho vedomia, zmýšľania, reagovania. Ak si myslíš že si osvietený, tak choď bývať dva mesiace k svojim rodičom.Kniha ktorú držíte v ruke, je tým najlepším návodom, ako si upratať svoje zmýšľanie, svoje vedomie, svoje ego. Ako pracovať s emóciami a predstavami.  Ako si, aj v zdanlivo šialenom svete, uchovať svoj svet. Ako sa nedať zasiahnúť nekončiacim zastrašovaním a katastrofickými scenármi, valiacimi sa na vás zo všetkých strán.Každá apokalypsa raz skočila a niekto ju aj prežil. Prežili ju práve tí, ktorí ju chceli prežiť! Ktorí si nepripúšťali žeby to nedali. Ktorí mali v sebe, čo sa po nemecky volá „Zuversicht“. V preklade niečo ako pozitívne očakávanie budúcnosti. A ktorí nemali strach, ani len zo smrti. Ak nemáme strach zo smrti, tak nami nikto nemôže manipulovať. Ak smrť nebudeme považovať za definitívny koniec, ale za zmenu energie z jednej v druhú, tak pred ňou nemusíme mať strach. Keď príde čas a my to chceme, tak jednoducho zmeníme náš fokus. Z telesno-duchovného na čisto duchovný.Podľa Setha je zmyslom nášho bytia práve rast ducha v spojení s telom. Cez vášne, slasť, bolesť aj utrpenie. Častokrát, sa až zažívaním celej škály pocitov rodí hĺbka v nás.Seth sa pýta: „Odkiaľ viete, že to, čo sa vám prihodilo je negatívne alebo pozitívne? Z vášho aktuálneho bodu pohľadu to neviete posúdiť. Negatívna udalosť vás môže uchrániť pred ešte negatívnejšou a môže vás priviesť k niečomu pre vás pozitívnemu. Naopak vysnívaná výhra v lotérii vás naopak môže priviesť k úplnej katastrofe.“Táto kniha vychádza iba v tlačenej forme. V prípade výpadkov elektriky, internetu, alebo dokonca zrútenia hospodárskych a spoločenských systémov, si ju môžete užívať slobodne kedykoľvek a kdekoľvek. Aj pri sviečke. Možno prispeje k vzniku nového, lepšieho svetového poriadku. Poriadku radosti, rastu, porozumenia, osvietenstva  a ozajstnej, zvnútra a z vyspelých vyrovnaných ľudí vychádzajúcej lásky.

Kúpiť

Súvisiace články

Výrobcovia

© 2013 - 2024 Vitarian spol. s r. o.
Powered by MIBRON  |  Created by Faustagency